Projekt w Irindze na półmetku

Projekt w Youth Traning Center w Irindze po dwóch miesiącach jest już na półmetku. Co w tym czasie udało się zrealizować?


Zacznijmy od renowacji warsztatu ślusarskiego. To działanie ze względu na zakres prac, trwało ponad miesiąc i zakończyło się w połowie października. W ramach remontu wybudowano 6 boksów, w których w niedalekiej przyszłości umieszczone zostaną nowe maszyny. Dzięki takiej organizacji przestrzeni uczniowie będą mogli bezpiecznie i bardziej
efektywnie uczyć się na wielu urządzeniach w tym samym czasie. W warsztacie wydzielono także salę lekcyjną. Pozwala to na prowadzenie zajęć teoretycznych w skupieniu, nawet jeśli hali prowadzone są ćwiczenia praktyczne. Remont był także okazją dla uczniów do dodatkowej praktyki – pomagali oni w stawianiu ścian, kładzeniu płytek czy też w malowaniu.

W tym czasie odbyły się także dwa szkolenia dla nauczycieli. Pierwszym, pod koniec września było  szkolenie ICT (Information and Communication Technology ). Dzięki temu 6 nauczycieli informatyki, oraz 1 uczeń mogli poznać podstawy z zakresu AutoCad, AutoDesk, aplikacji do obróbki Video i Grafiki, zarządzania treścią, marketingu cyfrowego, czy do nauki zdalnej. 30 godzin szkolenia to wprawdzie nie jest za dużo jak na ogrom materiału, niemniej jest to dobra podstawa, dzięki której nauczyciele będą mogli wykorzystać w pracy z uczniami.
Drugim szkoleniem, które odbyło się w październiku było szkolenie z metodologii nauczania dla  wszystkich 23 nauczycieli szkoły. W trakcie kursu podjęto wiele tematów, między innymi z zakresu zrozumienia zachowania studentów, metod przekazywania wiedzy, wykorzystania materiałów multimedialnych w klasie, interakcji między studentami, a nauczycielem w kontekście zarządzania klasą, podajcie indywidualnego do uczniów czy metod ewaluacji studentów. W tym samym czasie szkoła prowadziła również specjalne zajęcia dla uczniów z zakresu doradztwa zawodowego, oraz z rozwoju osobistego, co jest szczególnie przydatne dla młodych ludzi u progu swojej kariery zawodowej.


W ostatnim tygodniu  wraz z partnerem zakupiliśmy w końcu nowoczesne maszyny do warsztatu oraz 30 komputerów  i 2 klimatyzatory do sali informatycznej. Nie brzmi to może zbyt spektakularnie, niemniej proces szukania najkorzystniejszych ofert okazał się nad wyraz czasochłonny i wymagający. Wszyscy dystrybutorzy są w oddalonym o 10 godzin jazdy Dar Es Salaam, nie mówiąc już że same poruszanie się po tej metropolii nieraz kończy się całodniową wyprawą w większości spędzoną w korku. Dodatkowo oferta poszczególnych sklepów może się znacząco różnić, trzeba
więc szukać maszyn najlepiej pasujących do wymagań szkoły. Niemniej ten proces jest już za nami i prawdopodobnie w przyszłym tygodniu sprzęt będzie przetransportowany do Iringii.



Jakie jeszcze zadania zostały nam do realizacji? Przede wszystkim nadal trzeba przetransportować i zamontować sprzęt w warsztacie. W listopadzie odbędzie się też specjalistyczne szkolenie z obsługi nowych maszyn.
Nadal trzeba dokonać zakupów  materiałów eksploatacyjnych, artykułów BHP czy mniejszych narzędzi ślusarskich. Uczniowie w ramach praktyk zbudują też nowe biurka do sali komputerowej. Tym samym w grudniu można będzie
oddać uczniom do użytku obydwie pracownie.

Projekt współfinansowany w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.