TANZANIA: JAK WYGLĄDA TRANSPORT I LOGISTYKA W AFRYCE?

Dużo się dzieje w szkole salezjańskiej DBYTC w Irindze w ostatnich miesiącach, a to za sprawą projektu realizowanego w ramach programu Polska Pomoc Rozwojowa. Do nas zawitała na dobre zima, a tymczasem w Tanzanii w pełnym słońcu i upale niezastąpieni budowlańcy kończą już tworzenie nowego budynku w szkole technicznej. Jak zapewne pamiętacie, pomieszczenia zostaną zagospodarowane jako nowoczesny warsztat hydrauliczny z wieloma nowymi narzędziami i maszynami. Mamy już dach i tynki, na dniach zostaną wprawione okna oraz ułożone płytki. Jesteśmy już na końcówce prac! Nasi nauczyciele i uczniowie dają z siebie wszystko, by ukończyć budowę na czas. Już za tydzień wielkie otwarcie nowych pomieszczeń.

W tym samym czasie z oddalonego o ponad 500 kilometrów Dar es Salaam (5 milionowego miasta na wybrzeżu kraju) docierają do nas zamówione maszyny – zarówno te do powstającego działu hydraulicznego, jak i te do remontowanego działu mechanicznego. Jak zapewne się domyślacie transport tak wielkich i ciężkich sprzętów nie jest łatwy. Iringa położona jest wysoko w górach. Droga prowadzi po krętej, pełnej przepaści trasie. Ciężarówki z tak wielkim obciążeniem ledwo dają radę z wyjazdem na duże wysokości. Problematyczny jest też rozładunek maszyn i ustawienie ich w odpowiednich miejscach. Potrzebny jest do tego dźwig. Największym wyzwaniem był stół probierczy, który waży około 1,5 tony! Jego wyjęcie z ciężarówki i ustawienie w warsztacie zajęło prawie godzinę i wymagało wielkiego wysiłku grupy studentów.

Jak widzicie logistyka nie należy do rzeczy łatwych, ale dajemy radę! To wszystko dla uczniów DBYTC. Działamy w trosce o ich lepszą przyszłość.

Nie zapominamy też o kadrze nauczycieli i pracowników szkoły. Końcem listopada odbyło się zorganizowane specjalnie dla nich tygodniowe szkolenie z zakresu specyfiki pracy z uczniami ze środowisk marginalizowanych. Zostały omówione podstawy psychologiczne i metodologia nauczania młodzieży. Nie zabrakło też czasu na omówienie problemu radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi w szkole. Sesja szkoleniowa dodała pewności siebie nauczycielom, a także wzmocniła ich kompetencje, dzięki którym łatwiej im będzie współpracować z młodzieżą.   

Projekt współfinansowany z budżetu państwa w ramach polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwo Spraw Zagranicznych.