Wystawa Milenijne Cele Rozwoju – „Czas pomóc innym”

 

Celem projektu było podniesienie świadomości społeczeństwa polskiego na temat aktualnej problematyki rozwoju międzynarodowego, w szczególności Milenijnych Celów Rozwoju (MCR). Adresatem projektu była głównie młodzież szkolna i akademicka – dlatego na miejsce prezentacji wystawy zostały wybrane uczelnie wyższe.

Opis podjętych działań:
• Opracowanie merytoryczne, graficzne oraz techniczne wystawy składającej się z 25 plansz o wymiarach 1m x 2,5m zainstalowanych na mobilnym rusztowaniu z zainstalowanym oświetleniem. Każdy z 8 Milenijnych Celów Rozwoju został przedstawiony na 3 planszach.
• Prezentacja wystawy na uczelniach wyższych w 4 miastach Polski:
 Warszawa: Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, 13-19.11.2006
 Wrocław: Politechnika Wrocławska, 20-26.11.2006
 Poznań: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, 27.11-03.12.2006
 Kraków: Uniwersytet Jagielloński, 04-15.12.2006
• W każdym z miast odbyło się uroczyste otwarcie wystawy, na które zostali zaproszeni przedstawiciele lokalnych władz, przedstawiciele uczelni wyższych oraz media, na każdym byli także obecnie przedstawiciele SWM, UNDP oraz MSZ.
• Na każdej uczelni odbyły się debaty ze studentami z udziałem specjalistów ds. Rozwoju:
 Dr Wanda Błeńska – 40 lat pracy z trędowatymi w Ugandzie
 Dr Katarzyna Czaplicka – Zakład Studiów nad Rozwojem UW
 Wojciech Mroczek – misjonarz pracujący przez 9 lat w Sierra Leone
 Jan Szczyciński, Agnieszka Mikulska – przedstawiciele UNDP
 Dorota Segda – znana aktorka i jednocześnie wolontariuszka SWM, która na przełomie listopada i grudnia prowadziła szkolenia dla nauczycieli w Malawi
 Ks. Adam Parszywka – Prezes SWM
 Agata Czaplińska – przedstawiciel MSZ
• Broszury – w ramach projektu zostały opracowane merytorycznie i graficznie oraz wydrukowane broszury dotyczące MCR w ilości 21.000 sztuk. Poza informacjami o MCR, na końcu broszury znalazł się konspekt lekcji poświęconej tematyce MCR. Broszury były rozprowadzane podczas prezentacji wystawy oraz debat.
• Plakaty – zostało wykonanych 1000 plakatów formatu B1 i 1000 plakatów formatu B2.
W każdym z miast na słupach zostało rozplakatowanych ok. 200-300 plakatów. Po ok. 250 plakatów zostało rozesłanych do szkół średnich w każdym z miast.
• Prezentacje multimedialne towarzyszące ekspozycji wystawy:
 prezentacja dot. MCR – zostało wykonane tłumaczenie angielskiej wersji prezentacji wykonanej prze ONZ,
 prezentacja dotycząca wolontariatu zagranicznego
 teledysk „Corruption” – przedstawiający jak lokalni artyści z krajów Globalnego Południa starają się walczyć z dotykającymi ich problemami.
• Promocja projektu – wystawie w każdym z miast towarzyszyła regionalna kampania medialna. Patronat medialny nad projektem objęły: miesięcznik Euro Student, TVP Kultura i TVP 3. Informacje dotyczące wystawy ukazały się w ponad 30 mediach.

Odbiorcy projektu:
• wystawę odwiedziło ponad 24 000 osób, w tym 32 grupy zorganizowane,
• w debatach wzięło udział ok. 370 studentów,
• w czasie prezentacji zostało rozprowadzonych ponad 19.000 szt. broszur,
• szacunkowo ok. 2,5mln osób było odbiorcami pośrednimi wystawy poprzez programy telewizyjne, radiowe, prasę i Internet.

Wolontariusze:
• W realizacji projektu wzięło udział ok. 30 wolontariuszy

Kraj Miejscowość Rok Liczba odbiorców
Polska Kraków 2006